Rabu, 9 Julai 2014

Vivix Meningkatkan Kesihatan Emosi dan Otak


Alzheimer

Salah satu penyakit emosi dan otak ialah penyakit Alzheimer. Penyakit Azheimer ialah bentuk penyakit nyanyuk (dementia) paling umum yang dialami oleh manusia berusia 65 tahun dan ke atas. Ini bukan sebahagian daripada proses penuaan normal, tetapi penyakit yang menyebabkan kehilangan progresif sel saraf otak. Memandangkan sel saraf ini penting untuk pemikiran normal, daya ingatan dan fungsi otak, mereka yang menghidapi penyakit Alzheimer mengalami kemerosotan fungsi otak yang mengganggu kegiatan harian normal mereka.


Secara beransur-ansur, pesakit Alzheimer hilang keupayaan mereka untuk melakukan kegiatan harian paling asas seperti memberus gigi, memakai pakaian, mandi dan lain-lain. Pada akhirnya, keupayaan mereka untuk berjalan dan bercakap juga mungkin terjejas atau hilang sama sekali.

Dikenali sebagai penyakit 'The Long Goodbye' , penyakit ini lazimnya meliputi tempoh lebih sepuluh hingga 20 tahun. Walaupun penyelidikan intebsif dijalankan kebelakangan ini, penyakit Alzheimer masih belum difahami sepenuhnya dan tiada penawar yang diketahui, lantas pengesanan dan rawatan awal merupakan satu-satunya pilihan untuk menguruskan penyakit dengan berkesan.

Menurut Pakar Runding Geriatrik Pusat Perubatan Universiti Malaya, Prof Dr Philip Poi Jun Hua, Alzheimer sejenis penyakit otak degeneratif yang dialami oleh kira-kira 24 juta orang di seluruh dunia

"Alzheimer merupakan penyakit nyanyuk yang biasa menyerang warga emas. Mengikut sattistik Asia PAsifik, penghidap penyakit ini telah mencecah 18 juta orang. Lebih kurang 60,000 orang di Malaysia merupakan penghidap Alzheimer. Dijangka pada tahun 2020, angka ini akan berganda kepada 120,000 orang, ' katanya.




"Penyakit Alzheimer bukan hanya nyanyuk yang disebabkan proses penuaan. Sebaliknya, ia adalah sejenis masalah kesihatan yang memerlukan perhatian daripada keluarga pesakit. Ia menyebabkan keupayaan fungsi otak menurun dan memusnahkan kemahiran daya ingatan dan pemikiran seseorang, " jelasnya.

Risiko untuk menghidap Alzheimer, penyakit yang sinonim dengan warga tua ini, meningkat seiring dengan pertambahan usia. Menurut Dr.Philip, simptom dementia yang paling awal adalah menjadi pelupa terutama mengenai perkara penting dan dilakukan setiap hari. Mereka perlu di bawa berjumpa doktor bagi menjalani pemeriksaan bagi mengesahkannya.

Jelasnya sebaiksahaja manusia mencecah 20 tahun, proses kematian sel-sel di dalam otak mula berlaku dan menyebabkan kualiti daya ingatan semakin berkurang. Dr. Philip memberitahu, dementia merujuk kepada sekumpulan gejala yang berkaitan dengan hilang ingatan, berlaku secara perlahan-perlahan tanpa disedari tetapi akhirnya boleh menjadi bertambah teruk



Individu yang berisiko untuk mendapat penyakit Alzheimer ini ialah:


  • Seseorang yang menghidap hipertensi apabila mencecah usia 40 tahun ke atas
  • Penghidap diabetes
  • Kurang melakukan senaman
  • Paras kolestrol yang tinggi
  • Faktor keturunan iaitu mempunyai ahli keluarga yang menghidap penyakit ini pada usia lingkungan 50-an

Antara simptom lain dementia ialah:


  • lupa perkara yang sering dilakukan
  • cepat penat
  • sukar membezakan masa, tempat dan orang
  • hilang daya logik, pelupa
  • tidak mampu melakukan kegiatan harian dan menyiapkan diri sendiri
  • tidak boleh menumpukan perhatian
  • susah mengingat perkataan ketika bercakap dan sukar menamakan objek
Selain itu, pesakit Alzheimer sering tertekan, merepek, tidak sabar, sukar membezakan masa dan yang paling teruk ialah mereka gagal mengawal ketika membuang air kecil atau besar, tidak mampu berfikir, bercakap dan bergerak malah terdapat juga penghidap Alzheimer hilang sifat malu dan bercakap mengenai hal yang boleh memalukan keluarga atau bertelanjang di tempat umum.



Berikut merupakan sedikit panduan bagi keluarga yang ingin menangani ahli keluarga mereka yang menghidap Alzheimer
  • Selalulah bergurau senda dengan mereka kerana warga emas yang nyanyuk cenderung menyimpan kemahiran bersosial mereka
  • Sebagai orang yang lebih muda, wujudkan mood positif ketika berbual-bual dengan mereka. Berinteraksilah dengan mereka dengan bahasa yang lembut dan sopan sebagai tanda hormat
  • Ingatilah masa-masa indah yang pernah dilalui bersama mereka kerana kebanyakan pesakit nyanyuk tidak mengingati apa yang telah berlaku dalam tempoh 45 minit
  • Ketika berbual-bual dengan mereka, wujudkan suasana tenang. Elakkan bunyi bising seperti telefon bimbit dan radio. Perkenalkan diri anda dan jelaskan hubungan anda dengannya sambil menyentuh tangan dan bahunya.
  • Berbual-bual dengan mereka dengan menggunakan bahasa dan ayat yang mudah difahami. Kita perlu faham bahawa golongan ini mudah tersentuh. Jadi, anda tidak perlu meninggikan suara. Cukup sekadar bahasa yang jelas dengan nada rendah
  • Pesakit nyanyuk biasanya mudah lupa, jadi anda perlu bersabar setiap kali menunggu jawapan mereka
  • Wujudkan suasana yang bahagia dengan berbual sambil bercerita perkara lucu. Sekiranya mereka dalam mood sedih, cuba tukar persekitaran dan topik cerita

Sumber : http://www.adfm.org.my



Jadi jika salah seorang ahli keluarga anda mengalami tanda-tanda Alzheimer bertindaklah dengan segera sebelum penyakit Alzheimer ini memudaratkan kesihatan orang kita sayang..Vivix Shaklee adalah supplemen yang tepat untuk membantu mengatasi, mencegah dan mengurangkan simptom Alzheimer ini.

Vivix Shaklee sanagt bagus untuk kesihatan emosi dan otak di mana ia dapat mencegah Alzheimer, menguatakan ingatan, anti depresi, dan membantu imsomnia.

Dalam mencegah Alzheimer kandungan resveratrol dalam Vivix Shaklee dapat mencegah pembentukan plak pada saraf yang menyebabkan Alzheimer..

Dapatkan segera Vivix Shaklee dengan saya



Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan.

Sebarang tempahan dan pertanyaan:
Raudhatul Mahfuzah
Call/SMS/Whatsapp : 011-10661057
Email: arrumaisahealth@gmail.com
FB Page: Ar Rumaisa Health



13 ulasan:

  1. good info...

    jenguk2 la blog saya..

    http://huntvitamin.blogspot.com/

    BalasPadam
  2. Nice info..vivix mmg hebat!!
    Sudi2 lah jenguk blog sy..
    Http://wanhafizahakima.blogspot.com

    BalasPadam
  3. Vivix memang terbaik....
    Http://qasehfirdausshoppe.blogspot.com

    BalasPadam
  4. vivix TERBAIK!!!!
    http://sayangkandiri.blogspot.com

    BalasPadam
  5. jom hadiahkan pada org tersayang!
    jenguk blog saya di peminatvitamin.blogspot.com

    BalasPadam
  6. macam-macam boleh dengan vivix..
    http://farishmomvittashoppe.blogspot.com/

    BalasPadam
  7. Nice sharing about vivix...:-) jom singgah ke blog saya..
    http://daisyrose88.blogspot.com/2014/07/vivix-kesihatan-menyeluruh.html

    BalasPadam
  8. best kan vivix ni....

    jom singgah blog saya...sicomelayatulhusna.blogspot.com

    BalasPadam
  9. vivix superbb power...
    http://vitaminumiebeautyandhealthy.blogspot.com

    BalasPadam
  10. Marilah jenguk blog saya yg cikai ni. (Y)
    http://khayrkhayr.blogspot.com

    BalasPadam
  11. Saya nak tahu pasal nutriwhite tu, buat laa entry pasal produk tu

    BalasPadam
  12. Nice sharing pasal vivix yang dapat membantu kesihatan mental juga.

    BalasPadam